Het Opleidingsnetwerk zet regelmatig verschillende instrumenten in waarmee de ambities van het Opleidingsnetwerk worden gemonitord.
Overzicht van instrumenten, te monitoren ambities en frequenties
Instrument |
Te monitoren ambitie |
Frequentie |
Zelfevaluatiekader (ZEK) |
|
Eenmaal per drie jaar |
Evaluatie stagebegeleiding |
|
Jaarlijks |
Nationale Studentenenquête (NSE) |
|
Jaarlijks |
Alumni onderzoek |
|
Jaarlijks een cohort |
Werkveldenquête |
|
Tweejaarlijks |
Gesprekken met stakeholders zoals bestuurders, directeuren, HRM medewerkers, etc. |
|
Tweemaal per jaar |
Het goede gesprek
Alle actoren binnen het Opleidingsnetwerk leren van en met elkaar in netwerken en hebben oog voor kwaliteit en de verbetering ervan. Zo is het netwerk afgevaardigden schoolopleiders verantwoordelijk voor het vertalen van de acties en voornemens vanuit en het mede vormgeven van het beleid van het Opleidingsnetwerk naar stichtings- en schoolniveau. Schoolopleiders en instituutsopleiders ‘vinden’ elkaar hierdoor in toenemende mate voor het voeren van het goede gesprek over de ontwikkeling en begeleiding van de aanstaande leraar. De bijeenkomsten van het schoolopleidersnetwerk zien we daarmee als kalibratiesessies tussen schoolopleiders als het gaat om opleiden en begeleiden.
Leren omgaan met professionele identiteitsspanningen
Radiant hogescholen hebben onderzoek gedaan naar spanningen op de werkplek van (aanstaande) leraren. Het onderzoek resulteerde in een Toolbox, twee handreikingen en een Agency-vragenkaartenset die (aanstaande) leraren helpen bij het leren omgaan met professionele identiteitsspanningen.
Begeleiders zoals instituutsopleiders, schoolopleiders en anderen kunnen deze materialen inzetten bij het begeleiden van hun aanstaande, beginnende en ervaren leraren.
Alle materialen zijn te downloaden via: https://www.radianthogescholen.nl/omgaan-met-professionele-identiteitsspanningen/